Viser kategori

Ferie

Børn Ferie

Det ringer ud til sommerferie

Klokken 13 ringer det ud til sommerferie på min datters skole. 0. klasse er veloverstået og i sådan helt klassisk stil kan jeg næsten ikke forstå, hvor skoleåret blev af.

Der er bare sket så meget det sidste år. Det har været udfordrende, lærerigt, udviklende og ikke mindst underholdende. Vi har fået skolerutinerne ind under huden, min datter har udviklet sig enormt og fået en masse gode venner, vi har lært en masse forældrekolleger at kende og vænnet os til, at vores lille pige er blevet en hel del større.

Nu trænger vi også til en pause. De sidste par uger har vi kunnet mærke det – trætheden, at være slidte og at trænge til at give hånt om rutinerne for en stund. Til ikke at skulle møde ind klokken 8.00 hver morgen og, til ikke at skulle have skemalagt undervisning til klokken 14.00.

Der er formentlig mange holdninger til den nye skolereform. Jeg har sådan i store træk en god oplevelse af den på vores skole. Der er stor variation i undervisningen, der er fuld fokus på bevægelse og så fremdeles, men ligegyldig hvordan man vender og drejer det, så er skemalagt undervisning fra 8-14.00 lidt af en mundfuld for en samling 6-7 årige. Vores skole har således også besluttet, at man fra næste år korter nogle timer af 0. klassernes undervisning, så undervisningen flere dage slutter kl. 13.00. Personligt tror jeg, at det er en virkelig god beslutning og jeg glæder mig over, at mine tvillinger får glæde af den beslutning når de har skolestart om et år.

I næste uge står den på SFO tid for min datter. Hun glæder sig til ren leg hele dagen, til korte dage og til hygge med de klassekammerater, som hun har fået et nært og godt forhold til. Og så glæder vi os alle sammen til at holde samlet ferie lige om lidt.

Rigtig god Sankt Hans i aften!

Bøger Ferie Oplevelser

Ferielæsning, hvad anbefaler I?

Om ikke så lang tid starter sommerferien. Ikke bare for mig og min familie, men for langt de fleste af os er der ferie i vente i løbet af juli og august måned.

For mig har sommerferie altid været ensbetydende med god ferielæsning. Og selvom nængden af mit læsestof i dagligdagen, siden børnene er kommet til verden, kun bliver til meget lille bunke, så har jeg bestemt planer om at medbringe et par gode bøger på dette års sommerferie. Jeg håber derfor, at I, kære læsere, vil være mig behjælpelig med at anbefale lige netop hvilke bøger jeg skal medbringe.

Jeg er ret åben overfor de fleste forslag, men vi skal nok undgå alt, alt for tunge bøger til turen. Stillidsen står f.eks. stadig og griner lidt af mig på bogreolen herhjemme.

Bøger jeg selv har overvejet er bl.a. Maren Uthaugs, Hvor der er fugle; Lucinda Rileys, De syv søstre eller måske Jo Jo Moyes’, en plus en, men jeg er virkelig lydhør overfor alle gode forslag.

Så, hvis I vil hjælpe mig (og nok også andre) med at finde et par bøger til denne sommerferie vil jeg være yderst taknemmelig.

Ferieruten er på plads!

Ferieruten er nu på plads for vores ferie, som venter lige om hjørnet. Vi er mere end klar og glæder os vanvittigt til at få luftet bilen på de tyske motorveje:).

Vi kommer til at være på farten i små 14 dage og alle ophold undervejs er booket. Forhåbentligt har vi lært så meget af sidste års fadæse, at vi ovenikøbet lander de rigtige steder til de rigtige tidspunkter.

I år gør vi helt som vi plejer og starter ferien ud med at putte Nils og ungerne samtidig først på aftenen, så de kan få nogle timers søvn, mens jeg pakker færdigt og tager en blunder på sofaen, inden vi midt om natten står op og starter ferieeventyret op.

Første stop på ruten bliver i en lille tysk by, der hedder Vehlberg som ligger cirka 1000 kilometers kørsel hjemmefra. Jeg har fundet det, der for mig er indbegrebet af et tysk hotel. Jeg må indrømme, at jeg derudover ikke ved så meget om første stop. Det vigtigste er jo også, at det emmer af hygge (som det gør) og giver en god nats søvn efter første lange stræk på motorvejen.

Dagen efter sætter vi kurs mod Comosøen i Italien. Vi har før været ved Comosøen og synes, at det er så smukt, så smukt et område. Der er kun små 500 kilometers kørsel fra Vehlberg til Comosøen og Nils får således lov til at give den gas i alperne på vejen dertil. Det har tidligere været lidt en akilleshæl på vores kør selv ferier fordi vi har haft en tendens til at bruge alt for lang tid på at køre i de smukke omgivelser i forhold hvor langt et stræk vi så har skulle køre efterfølgende og det har – for mit vedkommende i hvert fald – gjort, at nydelsen af de smukke bjergrige omgivelser ikke helt har kunne dæmme op for min frustration over for mange timer i bilen. Men denne gang har jeg været forudseende og booket os ind på et Agriturissmo lige ved Comosøen, så vi umiddelbart efter den smukke bjergkørsel kan tjekke ind på dagens overnatningssted.

På 3. dagen når vi vores destination nær Cinque Terre. Det er virkelig noget vi ser frem til. Her skal vi nemlig bruge 1 uge og jeg glæder mig som et lille barn til at plaske i poolen med ungerne. Til at spise lækker italiensk mad og til at besøge en eller flere af de 5 byer, som udgør Cinque Terre.

På vejen hjemad starter vi ud med et par dages overnatning i Bolzano – i Dolomitterne, også i Italien, hvor vi har planer om, at nyde den smukke natur omkring os og selvfølgelig spise mere italiensk mad.

Derefter slutter vi hele herligheden af med en smuk tur via Grossglockner Hochalpenstrasse til sidste stop på ruten, som byder på et par dages bondegårdsferie i Østrig inden vi igen sætter kurs stik nord mod Århus.

Så mangler vi bare at få ferie:)

Ferie Oplevelser

Kør selv ferie med børn + pakkeliste til fri afbenyttelse!

Jeg tror ikke der er ret mange der læser med herinde, der er i tvivl om, at jeg er fan af kør selv ferie med børn Jeg synes det er et ret genialt koncept når man tager på ferie med børn og vi herhjemme holder ihvertfald rigtig meget af det der med, at ferien starter når vi sidder i bilen, at vi kan pakke løst og fast i bilen – vi har den jo med overalt og at vi har en ret høj grad af fleksibilitet.

De seneste uger har jeg skrevet en del om mine erfaringer med kør-selv-ferier. Der kommer flere destinationer på løbende, men jeg tænkte at jeg i denne uge ville slå et slag generelt for kør-selv-ferien ved at henvise til nogle tidligere indlæg herom og tilmed vedhæfte min helt egen pakkeliste til fri afbenyttelse. Mit indtryk er, at der er masser af ferieplanlægning igang i øjeblikket, så det er jo oplagt at give sine gode råd videre. Jeg håber du kan bruge dem og skriv endelig, hvis der er spørgsmål, kommentarer eller lignende.

Køreturen og ferieplanlægningen

Du kan i dette tidligere indlæg læse om, hvorfor vi herhjemme er så begejstrede for kør-selv-ferier

Her kan du læse om alle mine gode råd til at få køreturen til at forløbe på letteste vis

Her kan du læse lidt om hvilke hjemmesider vi brugte til planlægning af ferier sidste år

Og her kan du læse lidt om hvor vi skal hen i år

Feriedestinationer

Schwarzwald

Toscana

Schwarzwald igen, igen

Franche Comté

I næste uge skriver jeg lidt om vores ferieoplevelser i Alsace.

Pakkeliste til kør selv ferien

Endelig har jeg vedhæftet den pakkeliste, som jeg selv gør brug af når jeg pakker til vores kør selv ferier. Jeg synes det er rart at have en tjekliste at gøre brug af og i denne har jeg listet en masse forskellige nødvendigeder, som vi skal have med på vores ferie. Husk, at hvis du skal bo i mobilhome eller lignende, så skal du lige tjekke hvad du selv skal have med at viskestykker, håndklæder, opvaskemiddel mm. Det er dog ofte muligt at tilkøbe nogle pakker med håndklæder, de basale ting til husholdningen mm, så i princippet kan du fint klare dig uden – der er jo også supermarkeder de forskellige destinationer.

Når jeg pakker gør jeg ofte det, at jeg tager patent på et bord herhjemme. Henover nogle dage finder jeg så de nødvendige ting frem udfra listen og sørger for, at alle har det med de skal bruge. Når jeg så begynder at pakke i kufferter, så plejer jeg at sortere fra. Jeg oplever nemlig typisk, at man har for meget med på en ferie og ved at dele det op i et par bidder plejer jeg, at lande på et relativt fornuftigt niveau i kufferten.

Jeg håber du kan bruge min Pakkeliste

Kør selv ferie med børn: Franche Comté, Frankrig

Efter nogle dejlig dage i Schwarzwald kørte vi videre mod Juradistriktet i Frankrig, nærmere bestemt regionen Franche Comté. Her havde vi forinden booket et mobilhome på en campingplads med alverdens gode aktiviteter for børn i alle aldre. Vi skulle hente de store drenge i Geneve i Schweiz dagen efter ankomsten til campingpladsen. Der var Roskilde festival nemlig færdig og dermed kunne de bruge en uges tid på at holde ferie med os.

Det mobilhome, som vi havde booket var således også stort nok til at kunne huse 7 beboere. Ikke noget vi som sådan tænkte over som værende en udfordring. Vi skulle jo alligevel kun bruge det til at overnatte i. Resten af tiden skulle bruges udendørs. Troede vi.

Efter en halv dags kørsel kom vi frem til den, i sandhed, skønt beliggende campingplads. Den lå lige ned til en sø, Lac de Chalain, og havde derudover et stort vandland, legepladser, en restaurant, alverdens butikker og en karrusel blandt de mange faciliteter, som jo i bund og grund er det man betaler for når man booker sig ind på en campingplads.

Vores hytte, eller mobilhome, lå cirka 7-800 meter fra alle herlighederne, hvilket jo ikke er langt med voksne ben, men som er ret langt med korte 2-årige børneben, som muligvis er blevet lidt ekstra trætte af en tur i vandland. Hytten var, ikke overraskende, af plastik og ikke noget at skrive hjem om, men pyt, tænkte vi. Ungerne kan løbe omkring (sådan da, for der var en del der, ligesom vi, så sig nødsaget til at tage bilen til vandland mm) og vi fik besøgt vandlandet, tændt op i grillen, vasket kolugten af alt vores tøj og sengetøj, skålet i et glas rosé og så var feriestemningen ligesom i top. Alt tydede på at vi nok skulle få en fantastisk uge i Franche Comté.

Dagen efter satte vi kurs mod Geneve og ved middagstid – efter en del bjergkørsel – var drengene ankommet og vi trillede retur til campingpladsen i højt humør. På vejen retur begyndte det at regne, men hey. Det gør det jo engang imellem også når man er på ferie. Vi havde en super hyggelig dag og aften og gik glade i seng.

Dagen efter, da vi stod op regnede det stadigvæk. Vi begyndte at tænke, at det da godt måtte få ende og snakkede en del om, hvad vi skulle lave i løbet af ugen. Franche Comté og Juraregionen har masser af spændende ting at se. En del af dem er baseret på, at man opholder sig udendørs. Der er f.eks. smukke bjergrige omgivelser, imponerende vandfald, grønne skovarealer og så videre. Vi forsøgte derfor at komme ud når vejret var mindst imod os. Det var bare ikke så tit, at det var tilfældet for det skulle vise sig, at regne mere eller mindre non stop hele ugen!

Derfor var vi også mere i det her famøse mobilehome end først ventet og jeg kan ligeså godt sige det helt ærligt. Det egner et mobilhome sig bare ikke til. Det er lidt fugtigt når det regner, det er ikke særlig pænt at kigge på og der er ingen gulvplads til at 2×2-årige og 1×4-årig kan tumle på.

Vandlandet var også for koldt til at vi kunne bruge tid deri og undervejs fik Lea selvfølgelig også reddet sig en lungebetændelse til, så hun kom på penicillin og var ikke meget værd i nogle dage. Vi fik lettere mobilhome kuller og forsøgte at dele os lidt op, så drengene i hvert fald kunne få nogle oplevelser i bogen.

Nu lyder det måske værre end det var. Vi havde også masser af hyggelige stunder. Vi var, hver gang der var det mindste ophold i vejret, udenfor og spille bold eller se på, at drengene lavede hovedspring i søen. Vi var ude og se på vandfald, der var endnu mere imponerende end ellers, pga det voldsomme regnvejr. Vi var ude at spise og vi grillede et par gange og vi var på museum sammen. Derudover tog Nils og jeg ungerne med på et par formiddagsture mens teenagerne sov længe.

Men ligegyldig hvordan man end vender og drejer det, så er en sommerferie på en campingplads altså bare langt federe, hvis vejret arter sig og man netop kan få glæde af alle de faciliteter der stilles til rådighed.

Efter en uges ferie tog vi afsked med drengene og mens Nils kørte dem til lufthavnen pakkede jeg alt vores habengut sammen, så vi – straks han kom retur – kunne begynde vores hjemrejse med et enkelt stop i Alsace. Så snart vi forlod campingpladsen brød solen frem. Den fortsatte med at skinne indtil resten af ferien.

Så trods en, på mange måder, hyggelig familieferie har vi, siden vores tur til Franche Comté, besluttet, at vi ikke længere orker campingpladser 🙂

Ferie Oplevelser

Kør selv ferie med børn: Schwarzwald, Tyskland (igen, igen)

Her kommer 3. indlæg i min serie om kør selv ferier med børn. Jeg synes kør selv ferier er en virkelig fed måde at holde ferie på når man har børn og vil gerne dele ud af vores oplevelser, som forhåbentlig kan være til inspiration for andre. Denne sommerferie (i 2014, hvor ungerne lige er blevet hhv. 2, 2 & 4 år) kommer i flere indlæg, for denne ferie bragte os faktisk både omkring Schwarzwald, Jura regionen og Alsace. Tre meget forskellige steder og tre meget forskellige oplevelser. Dette indlæg handler om første etape af vores kør selv ferie, som gik til Schwarzwald.

Som vi jo havde lært fra tidligere år tog vi afsted hjemmefra efter, at Nils og tvillingerne var blevet puttet ved 19-tiden. Lilith og jeg tog – også som vanligt – en lur på sofaen efter de sidste ting var pakket og sådan er den tradition altså bare blevet så hyggelig og gør, at alle få noget søvn inden vi kommer afsted. Ved 1-tiden stod først jeg, så Nils op og vi puslede lidt rundt inden vi som det sidste vækkede ungerne, fik dem tisset af/skiftet ble og satte dem godt til rette med puder, dyner, en lille madpakke, drikkedunk og film på DVD’en. Pisse hyggeligt!

Vi kørte godt igennem og nåede langt ned igennem den tyske motorvej inden ungerne vågnede op, klar til morgenmad og legeplads. Vi har sådan en rutine med, at når først ungerne er vågnet efter den natlige kørsel, så skal der altså helst holdes pause cirka hver 2.-3. time. Det kan godt lyde lidt voldsomt, at der så ofte skal holdes ind på en rasteplads, men tro mig – det er givet mega godt ud i sidste ende og så er det faktisk ret hyggeligt med de rutiner, som man jo også får bygget op i de pauser: Spot en legeplads; fordel eventuel indkøbstjans; sørg for alle besøger toilettet :-).

På den sidste strækning inden vi ankom til vores feriedestination besluttede vi, måske en smule fejlagtigt, at køre af, så vi de sidste 100 km kunne køre på landevej istedet for motorvej. Helt ærligt, så tog det måske liiige lang nok tid. En evig vurdering af, hvorvidt man skal lave sceneskifte eller blot jorde igennem. Jeg holder meget af at lave sceneskiftet, men det skal altså lige holdes op imod ungernes tålmodighed. Heldigvis fandt vi det hyggeligste sted, at holde pause undervejs. Ungerne fik is, vand og fødderne i vand og det giver som oftest lige den sidste energi til det sidste stræk på ruten.

Vi nåede frem i løbet af eftermiddagen – til bondegårdsferie i Schwarzwald. Denne gang i den nordlige del af området. Vi havde booket os ind på dette fine stede hjemmefra. Godt nok lidt i sidste øjeblik, men sådan er det ofte for os. En del af ferien er booket i god tid og de sidste ting falder først på plads tæt på afrejse.

Vi havde valgt bondegårdsferiestilen igen efter succesen i Toscana i efterårsferien, og man må sige vi fik fuld valuta for pengene på denne skønt beliggende gård. Der var masser af naturskønne omgivelser, køer, høns og søde katte, som ungerne kunne lege med, en dejlig legeplads og masser af plads til os i den feriebolig vi blev installeret i. Stedet var noget af en tidslomme. Det bar præg af, at her arbejdede man hårdt fra morgen til aften, af stolte gamle traditioner og helt ærligt en lille smule af at være særhedernes holdeplads.

Vores feriebolig var i hovedhuset, hvilket skulle vise sig at være lidt en udfordring. Ikke fordi det ikke var dejlige lokaler og med masser af plads, men fordi man – jævnfør de gamle traditioner – havde holdt fast i, at man i hovedhusets stueetage havde stald. Godt nok var køerne på græs, men i stuebygningen fandt man en olm gammel tyr, som ikke alene så lidt små sur ud, men som også sikrede, at der var en konstant odeur af kostald i vores feriebolig. Man vænner sig til det, men da vi kørte derfra og nåede næste feriedestination lugtede stort set alt vores tøj og sengetøj fælt af ko – eller rettere tyr….:-)

Vi havde nogle hyggelige dage i det skønne Schwarzwald. Vi lavede ikke det helt vilde. Besøgte byen Freudenstadt, hvor vi, som altid når vi er sydpå, fandt torvet med springvand, som vi kunne lege lidt i. Vi legede på legepladsen, spiste is og besøgte de omkringliggende kroer og fik dækket vores behov for wienerschnitzler og pølser. I sandhed en “autentisk” oplevelse;).

Schwarzwald er virkelig smukt og jeg kan varmt anbefale at benytte et af de mange tilbud om bondegårdsferie i regionen. Især, hvis man har børn med. Men jeg ville nok lige tjekke ferieboligens beliggenhed på gården.

Du kan iøvrigt læse om vores første tur til Schwarzwald lige her. Har du nogle gode ferieoplevelser/anbefalinger med børn, så del dem endelig i kommentarfeltet.

Børn Ferie Oplevelser

Kør selv ferie med børn: Toscana, Italien

Næste afsnit i min lille ferieføljeton kommer her. Året efter vores sommerferie i Schwarzwald, som du kan læse om lige her, tog vi en sommerferie hjemme i det danske sommerland. Vi var i fuld gang med at installere nyt køkken og alt sejlede mildest talt. Vi havde alle vores køkkenting i stuen, komfur på terrassen og det man vel godt kan kalde småstress i hovedet. Så det var en god beslutning. Lidt kedelig, men absolut både god og rigtig.

Da vi så nærmede os efterårsferien og drengene glade kom og fortalte, at de skulle på ferie med deres mor, kiggede vi på hinanden og besluttede uden sådan helt rigtig at sige noget, at vi saftsusme også ville på ferie. Jagten gik ind – fra tanke til handling er der sjældent langt herhjemme – og vi begyndte at søge, diskutere og overveje hvilken destination vi skulle vælge. Jeg tror faktisk, at jeg indledningsvist var mest stemt for en charterferie. Nemt, bekvemt og solrigt var sådan top-of-mind for småbørnsmortilmangekvinden. Men skæbnen ville, at vi også lige ville undersøge noget bondegårdsferieagtigt. For det er jo også et hit med børn og så kom jeg altså ind på denne side med de lækreste bondegårdsferie tilbud i Italien. Jeg var solgt. Nils var solgt. Og lidt efter havde vi booket os ind på  Montalbino Agriturismo i hjertet af Toscana, Italien.

Hold nu fast, hvor vi gik og glædede os. Jeg er ikke helt sikker på, at andre forstod vores begejstring. Altså en kør selv ferie med 3 børn på bagsædet. I alderen hhv, 1½, 1½ og 3½ år. Det er ikke alle der går og drømmer om sådan en oplevelse;). Men det gjorde vi altså.

Dagen oprandt endelig for vores afrejse og klog af skade tog vi ikke afsted uden først at have fået lidt søvn i os, men puttede istedet Nils med tvillingerne allerede ved 19-tiden og da så jeg havde ordnet det sidste puttede Lilith og jeg os sammen på sofaen. For ikke at vække de andre og fordi det var var mega hyggeligt. Ved 2-tiden gjorde vi klar, fik børnene gelejdet ud i bilen og gled stille og roligt ud i gaderne og videre på motorvejen.

Det gik godt under omstændighederne. Alle ungerne var spændte til bristepunktet og fik derfor lov til at hygge med en film og lidt mad et lille stykke tid for derefter at gå kolde, vågne, gå kolde, vågne og så videre. Jeg agerede store serviceorgan hele vejen og dem der tror, at det er chaufføren der har den hårde tjans på de lange køreture tager altså fejl. Der er mindst lige så meget i at være på ungerne. Ihvertfald i den alder, som mine unger havde på det tidspunkt. Så skal der samles sutter op fra gulvet, så skal der drikkes vand, så skal der skiftes film, så skal der mægles imellem parterne, så skal der trøstes, så skal der findes en bamse, åbnes en frugtstang. Og det kan godt være, at man tænker hvorfor man så tager på så lang en køretur med sine unger. Når nu det er sådan. Til det vil jeg bare sige – fordelene opvejer klart ulemperne.

Efter en overnatning hos venner i Stuttgart gik turen dagen efter videre mod Montalbino. En lidt længere tur end først ventet og det blev først på aftenen før vi kom frem. Vi var, som jeg husker det lidt stressede over den lange køretur, lidt udmattede, lidt køresyge og mega spændte på at se det hele.

Og vil blev ikke skuffede over noget som helst. Godt nok var det mørkt da vi ankom, men modtagelsen var simpelthen så varm og venlig og tiltrængt. Eksempelvis forslog vores kære værtinde selv, at tilberede en let anretning til os, som de kunne komme ned med til os i vores feriehus. Vi var ret solgte. Det blev ikke mindre da vi så ferieboligen. Ord, som flot håndværk, rustikt, smagfuldt og rummeligt er noget af det der lige umiddelbart popper op når jeg tænker på boligen. Og dagen efter, da vi kunne se, hvilken perle vi var landet i kunne vi gå rundt og beundre både landskabet, dyrene, indretningen, udsigten. Ja, faktisk det hele.

De kommende dage gik med at finde ferieformen. Kender I ikke godt det der med, at man – dagen efter ankomsten til et skønt rejsemål – nærmest synes at man skal have det hele med, med det samme fordi man bliver så begejstret. Sådan var det for os. Vi skulle bare lige have med i den ligning, at vi var omgivet af 3 relativt små børn. Så vi justerede, fandt vores helt egen ferieform, gik helt ned i gear på det gode ferieagtige måde. Vi prioriterede at spise morgenmad i restauranten hver morgen fordi det bare var den helt vildt skønne måde for os at få en god start på dagen på. Ungerne kunne både få noget mad og var mere end velkomne til at lege med alt det legetøj, som stedet havde stående i restauranten (som børnefamilie elsker man altså sådan nogle steder) og vi kunne få god kaffe og lækker mad. Vi tog på småture i løbet af dagen afhængig af dagsformen og vi lavede let aftensmad i vores egen feriebolig. Det var skønt.

Undervejs lærte vi nogle af de andre børnefamilier at kende. Vi var med til pizzaaften i restauranten. Hvor ungerne fik lov at lave deres egen pizza og værten derefter bagte den i en gigantisk ovn. Vi var nede ved dyrene hver dag og vi legede på de 2 legepladser, som stedet var i besiddelse af.

Vi prioriterede småudflugter til mindre byer de fleste dage, men nåede også en tur til Lucca og en tur til Cinque Terre. Det sidste især var en fantastisk tur, som faktisk lagde kimen til vores sommeferiedestination i år.

Efter en uge i mildt vejr, smukke omgivelser og blandt dejlige mennesker takkede vi af og satte igen kurs mod Danmark. Vi havde bestået den ultimative kør selv ferie med børn. Vi har godt tilfredse og mere end klar på flere eventyr.